Flere nye medier – også på web
Kommunikation og branding

Den fusionerede organisation består af flere forskellige medlemstyper og derfor også flere forskellige medier – både på tryk og digitalt.

Det tidligere magasin Arbejdsgiverne blev erstattet af Industri & Teknik-magasinet, som nu udelukkende henvender sig til metalindustrivirksomhederne. I efteråret 2019 fik magasinet også sit eget website: industriogteknik.dk med tilhørende nyhedsbreve. Næste skridt er et særligt site for beslagsmedene og et for de mindre smedevirksomheder med under 10 ansatte.

Derudover modtager alle virksomhederne et ugentligt nyhedsbrev fra TEKNIQ Arbejdsgiverne om nyheder fra organisationen, pressemeddelelser mv. Og endelig udsendes der efter behov Medlemsorientering, som kun omhandler overenskomststof, nye regler og lignende.

Til el- og vvs-virksomhederne kom der for alvor gang i installationsmedierne.dk med ugentlige nyhedsbreve og fortsat stigende annonceindtægter. I det hele taget blev der i 2019 skruet yderligere op for digitaliseringen af medlemskommunikationen. Samtidig blev antallet af udgivelser for de trykte magasiner sænket. Hvor der tidligere udkom 10 numre, udkommer der nu kun seks numre af hvert magasin, som til gengæld indeholder endnu flere grundige baggrundsartikler.

Pressen

Kampen om medierne opmærksomhed har aldrig været større end i dag. Det er vigtigt for TEKNIQ Arbejdsgiverne at være synlig – også i pressen. I 2019 lykkedes det 2.360 gange at blive omtalt i landsdækkende, lokale eller fagmedier.

Det er stadig de borgernære historier, der trækker det største antal pressehits. Det gælder eksempelvis historierne om klamphuggeri og tyveri fra håndværkere samt indlæg om søgningen til erhvervsuddannelserne – henvendt direkte til de unge og deres forældre.

Der har i 2019 været flere omtaler i landsdækkende medier – men færre i de lokale og regionale. Det vil der imidlertid blive rådet bod på, når de nye regionale råd for alvor kommer op at køre. De første pressemeddelelser og debatindlæg er sendt ud på rådenes vegne og har allerede resulteret i øget presseomtale.

Der er fortsat behov for at tiltrække unge og nye medarbejdere til både installationsbranchen og metalindustrien. I starten af 2019 gjaldt det vvs-energiuddannelsen, hvor man havde allieret sig med YouTube-stjernen Kristian Kulmbach, og senere i foråret blev der slået et slag for blikkenslagerbranchen.

Se videoen her: 

I november lancerede TEKNIQ Arbejdsgiverne sammen med Dansk Metal en kampagne, der skulle få flere unge til at vælge en industri- eller smedeuddannelse. Omdrejningspunktet var en kort film, der blandt andet var optaget rundt om hos en række medlemsvirksomheder. Filmen og annoncerne blev set af omkring 200.000 unge i målgruppen, og kampagnen kørte videre i starten af 2020, hvor de unge skulle vælge uddannelse.

Se videoen her: 

Endelig lancerede TEKNIQ Arbejdsgiverne i februar 2020 en ny brandingkampagne for elbranchen sammen med Dansk El-Forbund. Også her var omdrejningspunktet en film, der viser, at elbranchen er på forkant med den teknologiske udvikling og løfter Danmark ind i fremtiden.

Den henvender sig ikke kun til de unge men også til hr. og fru Danmark, som skal vide, at elbranchen er langt mere end kabler og stikkontakter.

Fælles for alle kampagnerne er, at de, udover at tiltrække arbejdskraft, også skal vise, hvad vores brancher rent faktisk kan præstere.

Se den her

En forside bliver til…

Se i videoen hvordan en forside på Dansk VVS bliver til: