Nye medier og mere digitalisering
Kommunikation og branding

I 2018 gik installationsmedierne.dk i luften, og TEKNIQ lancerede en række apps og flere andre nye digitale løsninger. Samtidig var der flere pressehits end nogensinde før.

 

Installationsmedierne.dk

I efteråret 2018 gik det nye website for Dansk VVS og Electra i luften. Formålet er dels at tilgodese behovet for de læsere, der i stigende grad vil orientere sig mod de digitale medier, og dels at tilgodese et ønske hos annoncørerne.

På sitet bringes der daglige nyheder om branchen og branchens virksomheder, og hver 14. dag udsendes der et elektronisk nyhedsbrev til alle blad-abonnenterne. Allerede den første måned havde sitet 3.563 unikke brugere og 8.003 sidevisninger, og det tal er siden steget støt. Der har også været stor interesse for sitet blandt annoncørerne.

Pressen

Pressen har i stigende grad fået øjnene op for TEKNIQ og installationsbranchen. Antallet af omtaler i medierne fortsatte således med at stige i 2018.

I 2016 var tallet på 1.425, i 2017 var tallet steget til 2.033, og i 2018 nåede vi op på 2.352 omtaler. Fremgangen i 2018 skyldtes især historierne om, hvordan branchen i stigende grad er plaget af tyverier, og ulovligt udførte el- og vvs-installationer.

TEKNIQ-rådene stod for en meget stor del af presseomtalen (450 hits) og har i det hele taget spillet en stor rolle i synliggørelsen af installationsbranchen i de lokale og regionale medier. Sammenlagt har TEKNIQ haft 797 omtaler i denne type medier.

Vi har dog også markeret os i de landsdækkende medier – herunder med 103 omtaler i landsdækkende dagblade.

De emner, som har størst gennemslagskraft, er enten kriminalhistorier om for eksempel tyveri fra varebiler og byggepladser og historier om klamphuggeri eller debatindlæg, der behandler emner, som er tæt på den ”almindelige” danskers hverdag – det gælder bl.a. indlæg om valg af uddannelse. Vi kan dog også se, at de lidt mindre og såkaldte ”skuffehistorier” om eksempelvis at undgå frosne vandrør eller indbrud genererer en del omtaler over længere perioder.

Flere digitale løsninger

TEKNIQ har inden for det seneste halvandet års tid lanceret en række nye digitale løsninger: En app om de nye elsikkerhedsregler med tilhørende videoer og vejledninger, et webinar om AB18 med tilhørende videoer og app, et e-læringsmodul samt et særligt website for magasinerne, og generelt bruges der i stigende grad video i kommunikationen med medlemmerne.

Særligt app’en om nye elsikkerhedsregler har været en succes: Over 10.000 personer har indtil videre downloadet app’en,
og der er i gennemsnit 20.000 visninger om måneden. App’en er udviklet af TEKNIQ og giver mulighed for at foretage en fuldstændig dimensionering efter de nye standarder og kontrollere spændingsfald og kortslutningsbeskyttelse.

Derudover indeholder appen en række vejledninger, der er udarbejdet i tæt samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen, og hvor især video-vejledningerne er meget sete.

Branding af branchen og uddannelserne

Flere unge skal være blikkenslagere. Derfor lancerede TEKNIQ i foråret 2018 en kampagne, der skal skabe opmærksomhed blandt de unge om branchen og faget.

Omdrejningspunktet er en kort film, der fortæller om arbejdet som blikkenslager og samtidig tegner et billede af en branche, hvor æstetisk håndværk og teknisk snilde går hånd i hånd.

Kampagnen har kørt i flere omgange på Facebook, Instagram og Snapchat, og annoncerne og filmen har sammenlagt har haft over en million visninger.

Der er også lanceret flere kampagner for vvs-energiuddannelsen. I februar 2018 kørte en række annoncer på de sociale medier, som opfordrede de unge til at søge ind på uddannelsen, og senere på foråret kørte en ny række annoncer.

Som noget nyt har TEKNIQ sammen med Blik- og Rørarbejderforbundet allieret sig med YouTube-stjernen Kristian Kulmbach. I en syv minutter lang video fortæller han om uddannelsen, og videoen har indtil videre haft over 80.000 visninger alene på YouTube. Der arbejdes for tiden på en opfølgende video, hvor YouTuberen blandt andet skal møde en af de vvs-lærlinge, der har vundet det regionale Skills-mesterskab.

Samtidig arbejdes der også på en film, som skal promovere elbranchen og fastholde og rekruttere medarbejdere til branchen.

Boss Ladies: Installationsbranchen bejler til kvinderne

TEKNIQ er gået sammen med en række andre organisationer om projektet ”Boss Ladies”, der skal få flere piger til at vælge en erhvervsuddannelse indenfor installations- og byggebranchen.

Projektet går på tre ben: For det første er der et ambassadørkorps med unge kvindelige lærlinge, som tager ud i landets folkeskoler og fortæller afgangsklasserne om de mange spændende karrieremuligheder, der venter, hvis de vælger en erhvervsuddannelse. For det andet tilbydes de piger, der er interesserede, to-tre dages praktik i virksomhederne, ligesom de efterfølgende hjælpes til at få en praktikplads. Som et tredje element laves der også workshops på alle erhvervsskolerne for faglærerne, der blandt andet handler om, hvordan man skaber et godt arbejdsmiljø for både mænd og kvinder.

Der er stadig mange fordomme forbundet med en erhvervsuddannelse, men med ”Boss Ladies”-projektet håber TEKNIQ, at piger, forældre, lærere og vejledere får øjnene op for de mange spændende karrieremuligheder, der findes inden for installationsbranchen.